Over Ons.
Huiselijke sfeer vinden we belangrijk en dat willen we graag uitstralen. Dit is terug te zien in de natuurlijke kleurtinten van het gebouw en inrichting en de hoeken die zijn gecreëerd. Het gebouw is transparant door de vele ramen zowel naar en in de groepsruimtes, de hal en de gang en naar buiten toe.
Binnen is veel ruimte om te ontdekken en te beleven.
Voor alle leeftijden is volop speelmateriaal beschikbaar. Er wordt geknutseld met onder andere natuurlijke materialen.
Ook worden er samen liedjes gezongen, spelletjes gedaan of boekjes gelezen. In de groepsruimte is een huishoek, bouwhoek en een relaxhoek waar uw kind zich kan ontspannen. Uw kind maakt zelf de keuze wat hij graag wil doen.
De basis van de binnenruimte heeft een rustige uitstraling, op deze manier wordt uw kind niet onnodig afgeleid.
Om regelmaat en rust aan uw kind te bieden kijken we naar de behoefte van uw kind.
Het kind geeft zelf aan of hij genoeg gegeten heeft of wanneer hij moe is en graag wil rusten.
Dit alles in overleg met jou als ouders. Bij baby’s nemen we zoveel mogelijk het ritme van thuis over.
Gedurende de dag wordt de taalontwikkeling zoveel mogelijk gestimuleerd.
Dit doen we bijvoorbeeld door het benoemen van allerlei verschillende handelingen tijdens alle activiteiten.
Al deze activiteiten rond de boerderij voegen iets bijzonders toe aan het dagelijks ritme van spelen, eten en slapen.
Daarmee onderscheiden wij ons van de reguliere kinderdagverblijven.
De binnenruimte is zodanig ingericht dat het goed mogelijk is om 'buiten' naar binnen te halen.
Gezien de groene pedagogische visie van onze opvang vinden wij het vanzelfsprekend dat er aandacht en gelegenheid is voor het naar binnen halen van natuur. Zo kunnen de kinderen zelf geplukte bloemen in een vaasje zetten of de mooie ‘schatten-van-de-natuur’ als speel-, knutsel- of tentoonstellingsmateriaal gebruiken. De binnenruimte is daardoor geen klinische omgeving maar een levendige, veelzijdige, uitdagende speel- en leeromgeving. Soms zullen we de seizoenen in thema’s terug laten komen in de groepsruimtes.
U kunt dan denken aan een natuurhoekje in de groepsruimte waar kinderen hun spulletjes zoals takjes, steentjes die ze hebben gevonden neer kunnen leggen. In de herfst kunnen dit de herfstproducten zijn zoals dennenappels,
eikels, maïs van de boer of een mooi knutselwerkje van natuurlijke materialen.
In de zomer kan dit met zand zijn, schelpjes of veren.
De groepsruimte heeft een leefruimte voor de kinderen met daarin een leef keuken (open keuken) waardoor de kinderen mee kunnen helpen met de tafel dekken en de was en afwas mee kunnen opruimen.
We hebben verschillende hoekjes, te weten: een relaxhoek waar de kinderen even uit kunnen rusten, een boekje kunnen lezen of kunnen kletsen met elkaar.
Er is ook een tafelblok met banken waaraan activiteiten kunnen worden gedaan.
In de leefruimte bevindt zich een open kast waaruit kinderen zelf materialen mogen pakken om mee te spelen.
Als het ons even lukt proberen wij dagelijks naar de boerderij te gaan. Daar kunnen wij van alles beleven. Er rijden altijd wel trekkers, zijn de koeien er, worden er kalfjes of lammetjes geboren, wil Paardje Anna even aandacht en gaan we een rondje maken rond het erf.
Zo leren wij de kinderen ook om respect te krijgen voor de zorg van de dieren en de natuur.
Met de bolderkar kunnen we dan de polder inlopen en op het erf kijken naar al het moois wat ons die dag biedt. Zo gebeuren er elke dag zoveel bijzondere dingen om ons heen. Wij kunnen van alle kanten meekijken met het gebeuren op de boerderij.